søndag 12. desember 2021

Bered hjertet for Jesus

 12. desember. 

Se, jeg sender min engel, og han skal berede vei for mitt åsyn; og straks skal han komme til sitt tem* pel, Herren som I søker, paktens engel som I stunder etter; se, han kommer, sier Herren, hærskarenes Gud. (Mal. 3,1.) 

Vi, så mange som har den forventningsfulle tro, vi venter Jesus, paktens engel. Vi venter ham som den der er kommet, som den der kommer, og som den der skal komme. 

Her spår Malakias også om døperen Johannes, og sier: Se, jeg sender min engel.

Hvem jeg? Jeg, den store Gud. Og Johannes, den største som var født av kvinner, og som var fylt av den Hellige Ånd fra mors liv, er det han kaller sin «engel». 

Profetene spådde inntil Johannes. (Matt. 11, 13.) Men han var i særegen grad sendt for å berede veien for Jesus, å gjøre hjertene mottagelige. 

Ved døperens bots- og omvendelsespreken skulle de vekkes til syndserkjennelse, til lengsel og begjær etter Israels trøst. Således skulle veien banes for englebudskapet: Eder er i dag en frelser født, som er Kristus, Herren i Davids stad. 

Er ditt hjerte, min leser, åpnet for Jesus, eller er det intet rom hos deg for ham? Han vil ved sin forekommende nåde sende deg hjelp til bot og sinnsforandring, til å søke etter ham i troen. Og tar du imot denne hjelp, så er veien ryddet, og han kommer straks til sitt tempel og fødes i ditt hjerte ved troen. 

Johannes med sin botspreken må den dag i dag bøye hjertet og gjøre det begjærlig etter frelse. Han må vekke det levende spørsmål: Hva skal.jeg gjøre for å bli frelst? 

Se, da er det banet vei for evangeliet, som tilbyr nåde og syndenes, forlatelse ved troen på Kristus. Da er hjertet mottagelig. Og straks kommer paktens engel, Kristus, med sitt salige ord: dine synder er deg forlatt, gå bort i fred! 

Videre vil han hjelpe deg til å bli beredt til hans siste komme i skyene for å dømme levende og døde. Men da må det alltid være vei for ham til ditt hjerte. Ja, han må ha sin bolig, sitt tempel og verksted der. Du må daglig berede vei for ham ved bot, lengsel, bønn, tro og kjærlighet til ham. 

Akk, Herre, hvor få det er som vil berede vei for deg, og la deg berede sitt hjerte til å ta imot deg når du kommer. La meg alltid med lengsel vente din gjenkomst, o Jesus. Amen. 


Mel.: Fryd deg, du Kristi brud. 

Fryd deg, du Jesu brud!
Og smykk deg mot din Gud!
Din brudgom deg vil hente,
Hver time kan du vente
at du får bud å trede
til himlens bryllupsglede.
(J. 16.2.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar