fredag 17. desember 2021

Morgenbønn

Lovet være du, o Gud og vår Herres Jesu Kristi Fader, som er så rik på barmhjertighet, rik nok for alle som kaller på deg i sannhet. Lovet og takket være du for din store nåde mot meg, uverdige synder, støv og orm. 

Atter har du latt en ny dag rinne opp for meg, og med dagen ny miskunnhet fra ditt åsyn. Takk fordi du, Israels vekter, som ikke sover eller slumrer, har vernet meg og våkt over meg i denne natt. 

Takk for nattens hvile, som har gitt meg styrke til denne nye dags gjerning. Hvilken nåde at du, den høye Majestet, våker over et støvgrann, som uten din beskjermelse var i fiendenes vold. Takk fordi jeg har fått stå opp så vidt frisk også i dag. Takk fordi du så rikt har dekket bord for mitt fattige legeme, mens mange av mine medmennesker sukker etter smulene. 

Å, la min sjel bli gjennomtrengt av en inderlig uverdighetsfølelse, når jeg får ta imot så meget godt fra deg. 

Og det største av alt du har gitt meg i verden, er ditt salige ord hvorved du har gjenfødt meg til ditt barn. Ved det har du åpenbaret din store kjærlighet til meg i Kristus, i hvem du utvalte meg til barnekår hos deg selv etter din viljes velbehag, din nåde til pris. 

Hva er jeg, Herre, at den liflige lodd skulle tilfalle meg. Meg, den største synder, har din underfulle barmhjertighet reddet som en brann av ilden. Du kalte meg fra mørket til lyset, og gjorde meg med alle dine barn skikket til de helliges arvelodd i lyset. 

Herre, min Gud! Gjør i din barmhjertighet det siste under mot meg større enn det første: Bevar meg ved din makt i troen til den frelse som snart er rede til å bli åpenbaret. La denne dag være for meg som den dag du kommer, så jeg må stå ferdig. La meg være våken og vente på deg som min sjels brudgom, som skal hente meg og forløse meg fra dette dødens legeme, fra verdens hat og spott og sette meg uverdige til bords med Abraham, Isak og Jakob og alle som er kommet ut av den store trengsel. 

Hjelp meg i denne dag å arbeide på min frelse med frykt og heven; for jeg står i fare inntil høsten. La meg ved troens kraft døde synden og leve et hellig og gudfryktig liv, vandre mitt himmelske kall verdig. La meg med troskap bruke det pund du har betrodd meg, til din ære, min nestes oppbyggelse og min egen sjels frelse. 

La meg være mot min neste som jeg vil finnes i døden og på dommens store dag, når du, rettferdige dommer, skal betale enhver etter hans gjerninger. Herre, tenk i dag på alle anfektede, syke og døende, på hedninger og jøder, på alle folkeslag under himmelen. Gi så mange som mulig nåde til en sann omvendelse. 

Bevar dine barn i den engang erkjente sannhet inntil enden. Hør og bønnhør for Jesu skyld, og ta imot min ringe takk i Jesu navn. Amen. 


Mel: Sjung, hjerte, sjung en aftensang

Så går jeg da så vel til freds
hen i mitt kall og stand
å gjøre hva jeg kan.
Min Jesus, for meg alle steds
ved hånden som din brud,
hvor jeg går inn og ut,
så jeg må ferdig stå
hvert minutt å gå herfra,
siden hist ganske visst
sjunge mitt halleluja.
Halleluja! min trang
går bort ved tidens gang
Går dagen, min fortred
går også med.
Som strømmen føre kan
det tunge skip til land,
så fører tiden meg
til himmerik. (J. 615. 5.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar